fredag, december 30, 2011

Jultomten. Finns hon?

Nåt jag inte fattar är det här med Jultomten och varför det är så viktigt för vissa föräldrar att barnen ska tro på denne. Why?
Jag antar att det handlar om att barndomens jular ska ha en magisk touch. Maj frikkin gadd säger jag bara. Läser ingen Jesper Juul längre? Alltså, vad fasen säger ni när er åttaåring blir hånad i skolan för ert behov av deras magi? Respekt någon?

Hem till oss kom aldrig tomten. Paketen (som är det absolut viktigaste i barnens jul), de låg under granen. Vi var väl medvetna att de kom från mammas och pappas plånbok och andra släktingar och det var helt ok. PAKETEN var där, inga frågetecken alls. Kort sagt, om tomten varit där eller inte var helt ovidkommande.

Jag är helt med på att skoja till det och göra det lite magiskt när ungarna själva ber om det. Så när mina barn kommer och frågar mig om jultomten finns, när de är gamla nog att göra det, kommer jag att rulla med ögonen och hitta på nåt supermagiskt att säga.

Men att skrämma dem med nån äcklig främmande tomtegubbe för sitt eget höga nöjes skull eller lura i dem nåt som de inte är gamla nog att värja sig mot det är ju motbjudande.

Etiketter: ,

eXTReMe Tracker