torsdag, december 22, 2011

Julmoral

Ni kanske har märkt att det är en del moral kring det här med jul?

Det är klapphetsen, överkonsumtion med miljöförstöring som resultat säger en del. Ja, i våra bokhyllor står nog ett och annat träd som kanske aldrig kommer bli läst. Men det är väl det man har pensioneringen till? Att läsa igen alla julklappsböcker man inte hunnit med. Hörde att Finnjonna slår in sina barns leksaker i paket. Smart tycker jag. Barnen är så pass små så att de nog inte opponerar sig, men får jättekul ändå.

Sen är det Vit jul. Plakatpolitik som kan missa målet om ni frågar mig. Jag är en av dem (som jag antar och hoppas är i majoritet?) som aldrig upplevde alkoholkonsumtion som något negativt när jag växte upp. Eller så hade jag bara tur. Självklart ska mina barn inte heller få uppleva några negativa sidor med att vårt hem inte är helnyktert. Så jag tar lite glögg, en nubbe och nåt glas vin, men ser till att inte bli för trött. Tröttheten styr allt.
Sen kom jag på att jag har jour i helgen och alltså måste vara mer eller mindre väldigt nykter hela tiden. Nåja, det är ju bra mot tröttheten i alla fall. Och mindre kalorier.

Sen är det det här med julskinkan. Jag läste uppmaningen i Sydsvenskan om att ta farväl av skinkan. Och det här är nog den moralgrej som ställer till det mest för mig. Jag säger alltså ja till juklappar och alkohol och äter kött. Köttet är det som jag är mest tveksam till om det verkligen är riktigt rätt, rent moraliskt. Men jag gör det ändå.

Nu skulle jag suttit och gjort de sista julklappsköpen och skickat lite julhälsningar på facebook, men nu är det för sent. De sista "julklappsköpen" är våra insättnignar till några välgörenhetskonton. Nu när vi talar moral.

Tur jag vet var jag har tomteluvan, för nu måste jag sova. God jul allihop!

Etiketter:

eXTReMe Tracker