måndag, november 10, 2008

Jag & Pepparkaksdegen

Igår var det faktiskt dags. Jag inhandlade årets första pepparkaksdeg. (Det brukar bli en per år.) I lilla huset där jag bor finns varken kavel eller formar (mer än två jättegummor) så jag gjorde min specialare - pepparkaksormar.

Först preppar jag degen med extra kryddor, kanel och kryddnejlika, för köpedegarna är för mesiga för min smak. Sen hade jag köpt en påse flagad mandel också för att piffa upp det lite ytterligare. Det blev såklart jättegott.

En måndagkväll efter jobb och middag orkar man inte ställa sig och göra pepparkaksormar. Men nöden är ju uppfinningarnas moder så jag kläckte idén att man kanske skulle kunna köra med osthyvel. Sagt och gjort. Så här blev det.



Så det blir ännu en kväll i sängen med te, pepparkakor och "Sex and the City". Livin' large.

Etiketter: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fantastiskt fina pepparkakor! Lyckas du få kryddorna att fördela sig i degen och hur gör du då? Den är ju nästan oknådbar som den är?! Stalltipset annars är att ta en kaffekopp. Då får man små runda söta peppisar. Snygga var de i alla fall. Ser fram mot en bild på ormversionen!

10 november 2008 kl. 20:20  
Blogger Ke.Li said...

Du och julen. Vad skall man säga...

12 november 2008 kl. 09:03  
Blogger Tudorienne said...

mollya> Degen måste ha varit framme en stund. Sen knådar man in lite mer kryddor liksom. Man får rulla degen en stund. Men det blir hur jämnt som helst!

12 november 2008 kl. 13:51  

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker