fredag, december 14, 2012

Maten, här har jag nog bara börjat också

Jag har inte planer på att bli vegetarian. Men jag är inte helt säker på att det är rätt rent moraliskt att äta kött.

När man börjar vrida och vända på frågan - som för mig framförallt handlar om hur mat produceras, dvs hur behandlas djuren vi äter - tycker jag att man landar i Vad är ett djur rent existensiellt? och Vad är ett djur värt?

Existensiella frågor alltså.

Här kan man lyssna på en intervju med Per Jensen som är professor inom djurbeteende. 4:30 minuter in i intervjun får man en snabbguide i vad man ska göra, beroende på vilken nivå man har på sitt engagemang, men fortfarande är köttätare. Det måste alla som läser bloggen göra. Är det för jobbigt för er kan jag tänka mig att skriva ut det här.

Ja ja jag gör väl det då.

Nivå 1. Köp svenskt kött.

Nivå 2. Köp kravmärkt kött.

Nivå 3. Hitta din lokala djuruppfödare som slaktar småskaligt och har kontroll på allting från början till slut.

Etiketter: , ,

1 Comments:

Anonymous Ninne said...

Det här är tunga bitar. JAg vet vad jag tycker. Men det är svårt att alltid leva efter sina principer:-) Speciellt när Kina o USA lever efter sina... Där måste politiken hjälpa till, annars är det mer på ens eget samvete de små marginaler man kan bidra med.
Hursomhelst har mitt ICA köttleverans från en ekobonde en mil ifrån, det köper jag.

För övrigt tror jag att nyckeln är att främst konsumera MINDRE oavsett vara - och det är svårt...
Kram!

15 december 2012 kl. 16:11  

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker