fredag, februari 24, 2012

Nu går det inte längre

Nu kan jag inte låta bli längre. Jag hade tänkt att prinsessfödseln bara skulle få passera, men nu är mitt mått rågat flera gånger om. Och det handlar inte om Kungen, Födseln, Media eller självaste lilla Estelle (välkommen lilla Ni och lycka till med allt etc.) utan som ni säkert förstår är det Herman Lindqvist. Jag har helt missat detta monumentala stolpskott.

Jag trodde att Herman Lindqvist var en gubbe som läst och skrivit lite väl många likformiga böcker om den så kallade historien ur ett föga kritiskt perspektiv. En kvasi-intellektuell hyllmetersfyllare och hyllmetersfylld stofil, möjligtvis med ett lågmält underhållnignsvärde. Det var vad jag trodde. Det visar sig att karln är spritt språngande ... Helt Jävla Körd.

Om vi nu förutsätter att han har sagt det han på flera ställen citeras efter i tidningarna idag. Och till det lägger att han flera gånger träffat Kronprinsessan. Denna ekvationen går liksom inte ihop.

Hur man kan uttala sig så om ett par nyblivna föräldras val av namn, det är så oerhört fräckt så det trotsar all beskrivning.

Kronprinsessparet: Vi är också riktiga människor och vårt barn ska heta Estelle.
Herman Lindqvist: Nej det är ni inte! Ni är en institution som jag vet bättre om. Och hon heter som en nattklubbsdrottning. Olämpligt!

Det är arrogans som får Carl Bildt i sina glansdagar som statsminister att framstå som nybörjare på dagis och Caremas ledning att framstå som Moder Teresa. Jag vet liksom inte riktigt var jag ska börja ens.

Jag har nog aldrig sett en flagrantare förolämpning av några som inte förtjänar det, någonsin. Jag skulle vilja prata välrdsrekord i dålig stil, idioti och som sagt arrogans.

Det går liksom inte ens att pudla detta. Det är kört Herman Lindqvist. I SvD: Jag är ledsen om jag sårat Victoria men deras barn är en förlängning av den svenska historien och bär på ett arv.

Argumentationsteori, någon? (Vi kan såklart också ha att göra med en uppblommande demens eller någon annan otäck sjukdom, det är inte otänkbart.)

Inte för att relevansen hos så kallade historiker känts klockren innan heller, men denna sekundsnabba delvalvering av allt analyserande av dåtiden är ju inte heller något annat än monumental.

Som sagt, det finns ingen början och inget slut på detta. Det är för stort och ogreppbart. Jag lägger ned.

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Ninne said...

Du är så klockren. Mycket bra. Mycket underhållande. Skriv oftare, tack!

25 februari 2012 kl. 07:14  
Anonymous Pippigull said...

VÄLDIG BRA FORMULERAT!

Jag kommer aldrig mer lyssna på honom - vare sig man är rojalist eller republikan eller vad som helst - lite respekt för MÄNNISKOR! VAd har han lärt sig av Viktorias anorexi? Inte att hon är en vanlig människa som också kan duka under för det stora ansvaret och förväntnigarna på kungligheterna...

J*VLA GUBBSTRUTT!

25 februari 2012 kl. 09:28  
Blogger Lisa said...

Jag ÄLSKAR när du blir arg i bloggen! Heja!

25 februari 2012 kl. 15:48  
Blogger Lisa said...

Hahaha! Skrattar ihjäl mig. /En Lisa

26 februari 2012 kl. 21:12  

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker