onsdag, november 23, 2011

Nä om man skulle blogga lite om genus?

Nej.
Inte jag, men sonja, hej sonja, gå dit och ta del! Det gjorde jag och det gjorde min redan utmärkta dag ännu bättre.

Har inget speciellt att rapportera själv, är sedvanligt nöjd med mig själv och allt annat närstående. Och lite förkyld, vilket kan härledas till kyla och minus på sömnflexen.

Men ska jag inte säga nåt om genus då när jag ändå håller på? Vetinte. Håller på att experimentera här lite med att uppfostra en dotter och en son. Vi får la se. Jag är inte på barrikaderna och använder pronomenet hen, eller en istället för man, vilket jag noterat är en trend på facebook.

Av pur stelbenthet tycker jag att allt fint som jämställdhet och genustänk ska kunna implementeras ändå.

Jag kan ha helt fel i det. Däremot anser jag att man kan köpa könsneutrala kläder till 2-åringar i de vanliga klädaffärerna, det gör i alla fall vi. Utan att gnälla alls. Jag tycker det funkar bra, men det är möjligt att vi köper våra kläder på den s k pojkavdelningen.

Man måste liksom inte riva runt i hyllkilometrarna med Hello Kitty-shit för att leta efter nåt könsneutralt. Man kan bara passera dem.

Men va fan jag skulle ju inte blogga.

Etiketter: , ,

4 Comments:

Blogger Bondhustrun said...

haha, jag håller med dig lite, om att man måste inte bläddra igenom tusen hello kitty-plagg för att hitta "neutrala". Fast det är lättare när de är små, när de är större, i mina barns ålder, så är det LITE svårare att hitta färgglatt och fint. Tjejavdelningarna är inte alls neutrala utan väldigt figursydda tröjor med puffärm och tajta jeans med hög midja. Så det är lite tji att gå dit och leta färgglatt till boysen. Men det GÅR ju förstås.

Och jag gillar att du bloggar. Gör det mer! Och ps: jag fikar gärna med dig nån gång i sthlm om jag får och om det passar!

25 november 2011 kl. 15:54  
Blogger Lisa said...

Jag måste tillägga att jag inte går igång på det där med neutrala kläder även om jag förstår vilken sorts kläder du menar och jag tycker de är fina. Att vara genusmedveten för mig handlar inte om att neka någon en viss sorts kläder (förutom kläder till barn som är direkt utmanande och sexiga och figursydda och kopior av fula utmanande vuxenkläder)utan att acceptera alla vilken typ av kläder de vill ha. Både killar opch tjejer ska få ha glittriga rosa pluttenuttiga kläder och både killar och tjejer ska få ha militärfärgade mörka murriga kläder. Det viktiga för mig är att de barnen inte förväntas bete sig eller vara på ett speciellt sätt för utefter vad de har på sig. Rosa prinsessor kan också klättra i träd och brottas och murriga mörkklädda barn kan också älska paljetter, pyssel och att prata.

26 november 2011 kl. 11:47  
Blogger Tudorienne said...

Lisa, ja visst är genus massor mer än bara kläder, det är därför jag inte borde blogga om det, jag har ingen överblick! Vi tänker inte neka barnen några kläder, men innan de kan välja vill vi att de ska vara åt det neutrala hållet, även om dottern har klänning ibland.

Bondhustrun, det vore jättekul att fika! Det tycker jag vi gör när du har tid när du är i stan!

26 november 2011 kl. 22:00  
Blogger Lisa said...

Håller förvisso med. Så länge jag har makt att välja mina barns kläder har de också blivit neutrala, för de är finast och barnsligast helt enkelt tycker jag.

27 november 2011 kl. 10:04  

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker