måndag, mars 28, 2011

Juholt

Jag tänkte att jag skulle försöka hänga med lite och lyssnade lite på Juholts linjetal. Det han höll på kongressen när han valdes till S-ledare, som har fått ett rykte om sig att ha varit himla bra. På fb har S-vänner rapporterat om inspirerade känslor.

Han öppnar starkt med att gå direkt på - kultur. You had me at hello, kan man säga. För någon som definitivt aspirerar på statsministerposten att starta sitt första viktiga tal med att sätta kängan stadigt i kulturen som avstamp, det leder vidare till konstens roll, som "tar oss i handen och leder oss ut", för att se vilka vi är, förstå vilka de andra är. Demokrati. Bibliotek. Vilket samhälle vi vill ha. Det leder vidare till något jag gärna vill höra.

Så här har Juholt programförklarat sig själv i en tidig intervju när han blev nominerad: "Här är jag, en Åsa-Nisse, en bondlurk, en som bara kan lyssna på Elvis och har mustasch. Men en dag kommer ni att hitta det andra i mig."

Många vita, straighta, medelklassmän med makt nöjer sig med att se sig själva och framförallt nöjer sig med att andra ser dem som vita straighta medleklassmän med makt. Intresset för att bredda bilden är enligt min mening noll, eller mindre, hos dem själva. Oftast saknar de också en medvetenhet om bilden av dem. Rätta mig om jag har fel.

Det är annorlunda och upplyftande med en som vet att det finns mer. Fler människor borde säga så om sig själva. Till sig själva. En dag kommer du hitta det andra i dig.

Etiketter: ,

2 Comments:

Anonymous Ninne said...

Skitbra. Som alltid.

29 mars 2011 kl. 08:50  
Blogger En Lisa... said...

Skönt att du formulerar det jag är för trött för att leta fram.

29 mars 2011 kl. 09:50  

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker