fredag, januari 28, 2011

Helvetet på jorden (uppdaterad)

I Uganda är det livsfarligt att vara homosexuell. I höstas hade vi några modiga människor hemma hos oss på middag. De var ugandier, gay och engagerade i hbt-rörelsen där nere. De lever under ständigt dödshot, bara för att de finns. Nu har en av de ledande hbt-aktivisterna i Uganda, David Kato, mördats vid sitt hem. Han blev överfallen med några som slog honom med hammare tror jag att det var. Sen dog han på väg till sjukhuset.

David Kato var en av dem som blev uthängd av tidningen Rolling Stone. De publicerad namn och bild på människor de tror är homosexuella och uppmanade regeringen att hänga dem.

Jag har haft en dialog tidigare med en av redaktörerna på Rolling Stone på facebook. Muhame Giles heter han och jag har uppmanat alla jag känner att skriva till honom vad de tycker om hans verksamhet.

Vi skänkte lite pengar till en insamling som startades. Jag ska skriva några rader själv till Giles, som för mig är den rena ondskan personifierad, men har inte riktigt orkat än. Sånt här gör mig utmattad av ledsenhet.

Förresten, här är insamlingen för den som är intresserad.

På facebook finns ett onlineevent, till minne av David Kato där folk kan visa sitt stöd för kampen, sitt deltagande och skriva i en logg. Jag har cirka sex facebook-vänner som har valt att tacka nej till det eventet. Varför gör man så? Jag fattar inte. Jag tackar nej till event hela tiden och tycker då och då att massaktioner med höjda röster för än det ena än det andra är småjobbigt. Ibland vill man inte gå med i en massrörelse. Men det här? Jag förstår inte varför man väljer att ställa sig utanför. Jag tror jag ska fråga dem.

Uppdatering: Jag frågade dem inte, kanske gör det sen. Men fan flög liksom i mig och jag tog och bjöd in lite folk till insamlingen. Några som jag vet bryr sig. Några som är politisk aktiva som jag vill uppmärksamma på detta. Och så några som inte har en aning, men som borde ha det enligt mig. Däribland ett par gamla klasskompisar som bara är på vänlistan av nåt outgrundlgit skäl, som jag verkligen inte ens gillar, till och med ogillar. De fick en inbjudan. Bara för att.

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag är för trött för att skriva brev just nu men FY FAAN! är jag inbjuden? har jag inte sett!
/Stina

28 januari 2011 kl. 12:45  
Blogger En Lisa... said...

Förfärligt!

3 februari 2011 kl. 15:03  

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker