onsdag, december 15, 2010

Dag fyra. Droger?

Ja jag använder så kallade droger, nämligen alkohol. Inget annat. Jag har feströkt, vanliga cigaretter. Det slutade jag med bara tvärt 2001. Sen dess har jag rökt cigarr en gång (när systersonen föddes) och en cig på en avlägsen släktings 50-årsfest. Hade blivit dragen på gratis champagne. Det här var 2008.

Några gånger har jag provat snus. Aldrig något starkare. Jag tog ett beslut om att avstå i unga år. Först var jag nyfiken och hade inställningen att man kunde ju prova lite. Sen hände vissa saker som fick mig att fatta ett livslångt beslut om att narkotika ska jag aldrig testa och så har det blivit. Det är jag glad för, även om lite testande säkert inte är så farligt. däremot är jag för att man ska kunna skriva ut nåt sånt där man röker för patienter med smärta om inget annat hjälper. Tycker det är trams att vissa droger inte ska få användas medicinskt. Som om inte all annan medicin också kan vara hälsovådlig och beroendeframkallande.

Alkolhol kan vara nog så jobbigt, att vara bakis är det värsta i-landsproblem som kan drabba en tycker jag. Fullt likvärdigt en datorkrasch. Nej måttfullhet är något mycket bra som man med ålderns rätt nog lägger sig till med. Jag ser en sån tendens i alla fall. Och välkomnar det.

Det är synd när det blir strul med alkohol, när det går över till att bli missbruk. Även smällre förskjutningar från bruk till missbruk så som ett lätt dåligt ölsinne tycker jag är riktigt illa och något jag starkt tar avstånd i från, det är inget jag vill ha i mitt liv. Jag är faktiskt väldigt tacksam över att jag helt har sluppit att uppleva det på nära håll.

Etiketter:

eXTReMe Tracker