tisdag, september 21, 2010

Vad mera?

Oj det var länge sen jag fick ett sånt bryt på det politiska livet. Jag brukar flyta ovanpå och tänka att det ordnar sig, det spelar inte så stor roll.

Jag har fortsatt tänka på det här med att tycka olika, om främlingsfientlighet och intolerans som är så svårt för mig att acceptera. I vanliga fall har jag inte nåt problem med att folk (enligt min mening) är korkade. (Vilket jag tycker att väldigt många är.) Så länge det inte sitter öppet rasistiska personer i riksdagen så är jag fine med att merparten av medmänniskor säger och gör än det ena, än det andra superkorkade om mode, sport, politik, barnuppfostran, ekonomi och allt vad det är.

Det gnager i mig att man visst borde ta diskussionen, argumentera. Men hur då? Jag tycker inte någon jag har hört har lyckats med det. Vem kommer med vettiga argument till de som är emot invandrare i synnerhet och är främlingsfientliga och intoleranta i allmänhet? Jag vill höra en nationalekonom förklara vitsen med och vikten av migration. Till exempel.

Det som retar mig mest just nu är svenne-argumenten som folk slänger sig med utan att blinka. Jag hör bara privligerade svennar, som inte bor i storstädernas invandrartäta förorter och i andra områden där problemen med invandringen på riktigt känns och finns. De kan på allvar säga saker som typ "Man måste förstå att invandrare faktiskt berikar vår kultur!", "Tänk om vi inte hade pizza och kebab i Sverige." och "Hat mot invandrare är bara rädsla, rädsla för det okända." Nästa gång jag hör nåt sånt vet jag inte vad jag gör!

Det finns liksom problem med invandringen. Men på den där nivån tycker jag mycket argumentation ligger. Det är kanske inte konstigt att vi har sd i riksdagen då.

Etiketter:

eXTReMe Tracker