lördag, november 02, 2013

Hösten del 2

Ja men alltså vilken höstlördag!

Idag har vi jobbat. Med tanke på husköpet och att lite grejer ska ändras i och med det, så hade vi lite fix att göra idag. Vi hade hjälp av min snälla snälla svåger som var här på middag igår och sov över och sen såg till att det hände saker och ting här.

Till exempel ska vi byta ingång till huset. Den ska flytta från norrsidan till södersidan. Bara så där! Och så får vi byta adress också. Vi har en häck runt alltihop så idag tog vi fram motorsågen och tog ned en och en halv meter, på ett helt nytt ställe, där vi ska ha ny ingång.

Det kändes rätt bra att ta tag i det. För det känns som en rätt stor grej, nästan som att bo någon annan stans. Jag är ju rätt känslig för förändringar, i alla fall behöver jag känna på dem rätt mycket, så det känns bra att börja ta små steg mot att ha ett helt nytt hem, fast vi bor kvar.

Men fy fan vilket jävla skitslitjobb det är att såga av sextio år gamla buskar och sen gräva upp resterna. Usch. Gör det inte om ni inte måste säger jag bara!

Men, som sagt, motorsåg! Det var första gången jag använde en sån. Jag kände mig som min pappa. När jag var liten sågade han med motorsåg. Jag körde också skottkärra idag, det gjorde han också när vi var små. Ibland fick vi åka skjuts i skottkärran, det får mina barn också göra. Då känner jag mig också som min pappa.

Resten av dagen har också gått som ett juhej. Det är först nu halv tio på kvällen jag kan sätta mig ner och reflektera. Dimman tätnar utanför, men här känns det kristallklart.

Det är ju allehelgona. Det har inneburit att vi vid femtiden när vi för tillfället inte gjorde något speciellt åkte iväg till närmaste begravningsplats och tände en marschall vid en random gravsten som inte hade någon lampa, för att barnen ska få lära sig denna underbart vackra tradition. Det var verkligen jättevackert där. Och vi skänkte en tanke till de som saknas på jorden och berättade för barnen om vilka släktingar vi fått säga hej då till.

Att det är röd dag innebar också att det inte gick att köpa vin, vilket vi hade tänkt göra. Så det blev till att fiska upp en flaska äkta champagne ur förrådet i stället, annars hade det inte blivit nåt. Så kan det gå.

Etiketter: , , ,

eXTReMe Tracker