fredag, oktober 12, 2007

Böcker is the shit

Det var väl kul, för Doris L!

Och det finns så klockrena supersköna klipp från när hon faktiskt fick reda på att hon vunnit priset. Måste ses. Och allt man hör nu gör att jag får lust att läsa nån av hennes böcker.

Och jag velat nämna det här med Expressens satsning på litteratur. Mycket sympatiskt får jag säga. Efter allt snack om litteraturkanon (ARGGHHHH! Så idiotiskt!) tycker jag att det här är helt rätt. Staten ska inte ge ut nån jävla kanon. Att en kvällstidning däremot gör en klassikersatsning, det är så rätt så man kan knappt tro att det är sant. (Jag menar Expressen! Även en blind höna, osv...)

Och det är så kul att sitta med reklamannonsen i lunchrummet med en kollega och försöka lista ut vem som är vem. (Ni vet den med gruppporträttet där de har folk som ska försöka likna författarna.) Plus att det ger en lust att läsa en bok av varje författare, av dem man inte redan läst nåt av.

Det är kul att Boken är så inne. Alla skriver en bok. Långt ifrån alla böcker känns ju intressanta, men det känns ändå bra. Sunt på nåt sätt, i denna sjuka tid.

Jag vet! Jag köper såklart en Doris Lessing-bok när jag åker till London, så får jag läsa på engelska. Just nu läser jag förresten Middle Age av Joyce Carol Oates.

En lista över mitt läsande i år (som är resultatet av ett s k nyårslöfte) kommer.

2 Comments:

Blogger Ninne said...

När blir det London nu igen?

13 oktober 2007 kl. 14:49  
Blogger Tudorienne said...

Mitten av november.

13 oktober 2007 kl. 15:39  

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker